Skip to content

Mitä on mindfulness?

Mindfulness voitaisiin kääntää suomeksi hyväksyvä, tietoinen läsnäolo. Voidaan puhua myös mielen taidoista tai tietoisuustaidoista. Mindfulness ei ole uskonto, vaikka se onkin saanut alkunsa buddhalaisten meditaatioperinteestä. Mindfulnessissa ei kuitenkaan pyritä tyhjentämään mieltä vaan päinvastoin, kääntämään mieli kohti sisäisiä tuntemuksia, kohti omaa kehoa.
Mindfulnessia on tutkittu paljon; tutkimuksissa on todettu säännöllisen mindfulness- harjoittelun lisäävän tehokkaasti sekä fyysistä että psyykkistä hyvinvointia. Mindfulnessin on havaittu mm. kehittävän oppimiskykyä ja parantavan muistia, kehittävän vuorovaikutustaitoja, lisäävän stressinhallintataitoja sekä kehittävän kykyä rentoutua. Menetelmää käytetään paljon maailmalla mm. erilaisissa hoitolaitoksissa, esimerkiksi katkaisuhoidon tukemiseen.

Tietoisen läsnäolon olotila

Mindfulnessia tunnetuksi tehnyt emeritusprofessori John Kabat-Zinn määrittelee tietoisen läsnäolon olotilaksi, jossa tarkoituksellisesti kohdistetaan mieli johonkin nykyhetken kokemukseen (vaikkapa tunteeseen päälaella) hyväksyvästi. Hyväksyvässä läsnäolossa on kyse siitä, että mikään tuntemus ei ole sinänsä hyvä tai huono, se vain on. Kuulostaa äkkiseltään helpolta, mutta kun mietit asiaa tarkemmin, oletko

-törmännyt oven pieliin tai muihin huonekaluihin kiireessä?

-jäänyt miettimään, miksi joku sanoi sinulle jotakin ”tuolla äänensävyllä”?

-herännyt hetkeen, jolloin et tiedä mitä keskustelukumppanisi odottaa sinun vastaavan?

Kyllä, juuri näinä hetkinä mielesi on jossain muualla kuin kehosi tai analysoit ja arvotat asioita, vaikka on mahdollista että asia on sanottu tarkoittaen ihan vain sitä asiaa, ilman mitään sen kummempia tarkoitusperiä.
Ei kuitenkaan sinänsä kannata huolestua, sillä mieltä voi harjoittaa samalla tavalla kuin lihaksiakin ja taitojen kehittyessä saatat havaita stressitasosi laskevan, rauhan tunteen lisääntyvän sekä opit tuntemaan itseäsi ja omaa reagointiasi paremmin. Tämä helpottaa tietenkin kaikkia vuorovaikutustaitojasi, niin hevosten kuin ihmistenkin parissa!

Mitä tarkoittaa hevosavusteinen mindfulness?

Miten mindfulnessia sitten harjoitetaan? Harjoituksia on satoja erilaisia, useimmiten helpoin on aloittaa rauhallisessa paikassa silmät kiinni tutkaillen oman kehon tuntemuksia. Hevosavusteisen mindfulnessin, HeLMi ® -harjoituksia teemme yhdessä hevosten kanssa. Hevoset eivät osaa muuta kuin olla läsnä tässä hetkessä, ne eivät murehdi huomista tai surkuttele mennyttä. Hevosen rauhoittava olemus kutsuu rauhoittumaan. Harjoituksia voimme tehdä talliympäristössä ilman hevosia, maasta käsin hevosten kanssa tai hevosen selästä. Tärkeää on huomioida se, että nämä harjoitukset eivät voi mennä hyvin tai huonosti; ne nostavat esille juuri sen, mikä on tärkeää tällä hetkellä.

Suosittelen lämpimästi kokeilemaan hevosavusteista mindfulnessia, mikäli kaipaat työkaluja stressin hallintaan, syvempää kontaktia hevoseen tai hetken hengähdystä arkisesta oravanpyörästä. Suosittelen kokeilemaan mindfulnessia hevosavusteisesti myös silloin, kun olet käynyt toteamassa joogasalissa että hengitysharjoitukset eivät ole sinun juttusi; hevosten läsnäolo pitää kokea!

Kategoria:
Scroll To Top